27.04. Onneksi olkoon: Merja, Meea | Palaute
Kallion seurakunta

Miten meillä menee? Palmusunnuntaina kuullaan piispan näkemys Kallion seurakunnasta

Kallion seurakunta

01.03.2024, 11:28 /  päivitetty 01.03.2024, 13:40
Piispa Teemu Laajasalo toimittaa Kallion seurakunnan piispantarkastuksen maaliskuussa.

Piispantarkastus on siitä hauska sana, että ensimmäisenä tulee mieleen aivan päinvastainen asia kuin mitä sillä tarkoitetaan. Kallion seurakunnan työntekijät ja alueen asukkaat eivät kuitenkaan pääse tarkistamaan sitä, miten piispa työnsä hoitaa ja mitä hänelle kuuluu, vaan piispa tiimeineen tekee tämän seurakunnalle.

Varhaisin merkintä Suomessa tehdystä piispantarkastuksesta on vuodelta 1323, mutta todennäköisesti niitä on tehty jo aiemminkin. Nykyisin piispantarkastus on piispan lakisääteinen tehtävä.

Piispa kiertää kaikki hiippakuntansa seurakunnat vuoroin läpi. Hän ja tuomiokapitulin nimetyt työntekijät käyvät seurakunnan kanssa läpi sen, miten seurakunnan toimintaa johdetaan, miten hallintoa hoidetaan, mitä luottamushenkilöille, seurakuntalaisille ja alueen asukkaille kuuluu, sekä ennen kaikkea: miltä seurakunnan tulevaisuus näyttää.

Kalliossa johdetaan tiedolla

Kalliossa maaliskuun aikana toteutettavaan piispantarkastukseen on valmistauduttu aivan arkisella, jokapäiväisellä työllä. Seurakuntaa johdetaan ja luottamushenkilöitä valmistellaan päätöksiinsä tiedolla. Tiedämme hyvin vaikkapa sen, että seurakunnan alueella asuu reilut 45 000 ihmistä ja että kirkkoon heistä kuuluu reilut 18 000 henkeä.

Tiesitkö, että joka vuosi noin 4000 seurakuntalaistamme muuttaa alueelta pois? Ja että noin 4000 jäsentä myös muuttaa alueellemme? Jäsenistömme ikäänkuin uusiutuu 4,5 vuoden välein. Tässä on kyseessä lähinnä nuorten asukkaidemme enemmistön mukanaan tuoma liike: keskimääräinen kalliolainen kun on 26-vuotias nainen. Kallion seurakunnan alueella asuvista ikäryhmistä 20–29-vuotiaat ovat yliedustettuina: heitä on 27,6%. Seuraavaksi eniten on 30–39-vuotiaita, 17,9%. Tämän ikäisille olemmekin "hengellinen hostelli", pistäytymispaikka, tai siemenseurakunta: pyrimme kohtaamaan ihmiset tavalla, joka kantaa positiivista kirkkomuistoa poismuuttamisen jälkeenkin.

Kalliosta puhuttaessa on tärkeää muistaa, että toimimme Kallioksi mielletyn alueen lisäksi myös Alppila-Konepaja-alueella sekä Kalasatama-Sompasaaressa. Viimeisin näistä on voimakkaimmin kehittyvä alue. Onkin kiinnostavaa nähdä, mikä vaikutus on Kruununvuorensilloilla sen yhdistäessä merellisimmät seurakuntamme alueet, Merihaan ja Sompasaaren. Parhaillaan seurakunnassa ollaankin valmistelemassa uutta strategiaa tuleville vuosille.

Erityispiirteenä runsas messuelämä

Jos olet seurannut nettisivuamme, sometilejämme tai Kirkko ja kaupunki -lehden ilmoittelua, olet saattanut huomata, että meillä on messu (jumalanpalvelus, missä on ehtoollinen) joka arki-ilta. Sunnuntain jumalanpalvelukset ovat sekä Kallion kirkossa että Alppilan kirkossa. Kalliossa maailmaa muutetaan siis alttarilta käsin. Tämän vuoden uutena maailmanmuutoksen mahdollistajana toteutamme myös yhteiskunnallisia messuja yhdessä alueellamme vaikuttavien järjestöjen ja muiden toimijoiden kanssa.

Piispa delegaatioineen tulee vierailemaan niin seurakunnan arkisissa toiminnoissa kuin alueellamme vaikuttavien toimijoiden luona. Piispantarkastus alkaa työntekijöiden ja seurakuntaneuvoston jäsenten tapaamisella. Hallinto ja viestintä tarkistetaan omina kokonaisuuksinaan.

Kahtena päivänä vieraillaan alueen toimijoiden luona. Kaikille avoimissa tilaisuuksissa voit bongata piispan Alppilan kirkon ruokailussa tiistaina 19.3. klo 12 alkaen sekä illalla Kallion kirkossa klo 18 iltamessussa. Iltamessun jälkeen keskustellaan yhdessä tehdyistä messuistamme klo 18.30–20.

Maaliskuinen piispantarkastus huipentuu palmusunnuntain messuun Kallion kirkossa klo 10. Piispanmessun nimellä kutsutun jumalanpalveluksen jälkeen Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo antaa loppulausuntonsa Kallion seurakunnan tarkastuksesta. Ja kuten kaikissa hyvissä kirkollisissa juhlissa, tämänkin merkkitapauksen jälkeen nautitaan yhdessä kahvit.

Olet sydämellisesti tervetullut kaikkiin avoimiin tilaisuuksiimme, sekä kuulemaan palmusunnuntaina miten meillä menee.

Annmari Salmela