27.04. Onneksi olkoon: Merja, Meea | Palaute
Koko Helsinki

Panu Haavisto tekee jo toista kertaa Jeesuksen roolin Via Cruciksessa

25.03.2024, 09:00 /  päivitetty 12.04.2024, 11:00
Via Crucista esitetään Senaatintorilla pääsiäislauantaina 30.3. klo 21–22.30.
Panu Haavisto Via Cruciksessa

Via Cruciksen Jeesuksena nähdään jo toista kertaa Panu Haavisto tai oikeastaan kolmatta kertaa, jos vuonna 2021 tehty lyhytfilmi lasketaan mukaan. Viime pääsiäisenä Via Crucis nähtiin tauon jälkeen jälleen yleisön edessä, esitystä seurasi Helsingin keskustassa noin 20 000 ihmistä. Via Cruciksen ohjaa tänäkin vuonna Markku Arokanto.

Haaviston juuret ovat harrastajateatterissa, hän on ollut aktiivisesti mukana Lohjalla Vivamon Raamattukylän teatterissa vuodesta 2011. Siellä hän on saanut tehdä monia mielenkiintoisia rooleja ja tutustua moniin huipputaitaviin ihmisiin. Siellä Haavisto tutustui myös Via Cruciksen käsikirjoittaja Anna-Mari Kaskiseen, joka ehdotti Haavistoa Via Cruciksen Jeesuksen rooliin.

”Prosessi oli tosiaan monivaiheinen ja välillä turhauttavakin, kun esitys jouduttiin kahteen kertaan perumaan. Toisaalta videon tekeminen oli myös antoisaa ja vaikeudet loivat yhteyttä työryhmän kesken. Suurimmat jännityksen kokemukset liittyivät oikeastaan ensimmäisiin harjoituksiin ja tutustumiseen muiden näyttelijöiden ja ohjaajan kanssa. Ryhmäytyminen tapahtui kuitenkin nopeasti ja työskentely ohjaaja Markku Arokannon kanssa toimi hienosti. Minulla oli koko ajan kokemus siitä, että minuun luotetaan. Samalla tavalla pystyin itse luottamaan vastanäyttelijöihin”, kuvaa Panu Haavisto tuntemuksiaan.

Pyhä hetki esityksen keskellä

Haaviston mukaan esiintymiseen Via Cruciksessa liittyy omanlaisensa innostunut ja keskittynyt olo, jonkinlainen positiivinen jännitys. Alun erämaavaelluksen ja kiusausten kohtaamisen jälkeen näytelmässä on hengähdystauko. Lyhyt kohtaus, jossa Jeesus on yksin lavalla ja rukoilee Antti Vuoren upeasti sovittaman Niin kuin yksi -meistä laulun soidessa ja flyygelitorvimelodian kohotessa kohti korkeuksia.

”Siitä kohtauksesta tuli minulle pyhä hetki esityksen keskellä. Sen jälkeen oli helppo jatkaa entistä luottavammin kohti seuraavia kohtauksia”, kertoo Panu Haavisto kokemuksestaan.

Panu Haavisto tekee Via Cruciksen Jeesuksena historiaa senkin vuoksi, että kukaan muu ei ole tehnyt roolia kahtena vuonna peräkkäin. Haavisto on kiitollinen saamastaan harvinaisesta mahdollisuudesta.

”Ilman muuta koen mahdollisuuden suurena luottamuksen osoituksena sekä jonkinlaisena kiitoksena hyvästä työstä ja heittäytymisestä tähän saakka. Toisaalta olen hyvin nöyrin mielin ja pohdin, miten tekemistä voisi vielä viedä eteenpäin ja roolityötä syventää”, Haavisto lupaa.

Haavistosta on ollut hieno etuoikeus saada olla mukana tekemässä pienenä osana tällaista suurta tuotantoa. Toisaalta hän näkee, että myös Via Cruciksen tekemisessä on paljon samaa kuin pienemmissäkin projekteissa.

”Kun ihmiset tekevät yhdessä ja suurella sydämellä, syntyy merkityksellisiä asioita. Odotan kovasti, että pääsen taas työskentelemään mahtavan porukan kanssa. Haluan tehdä parhaani, että näytelmästä saataisiin entistäkin ehjempi ja puhuttelevampi kokonaisuus”, Haavisto summaa.

Via Crucis esitetään Helsingin keskustassa pääsiäislauantaina 30.3. klo 21–22.30. Via Crucis -esityksen jälkeen on mahdollisuus osallistua pääsiäisyön messuun Tuomiokirkossa. Sisäänkäynti on Kryptan ovista Kirkkokadun puolella tai esityksen jälkeen Tuomiokirkon Senaatintorin puoleisista ovista.

Teksti: Sirpa Patronen, juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Tuomiokirkkoseurakunnan Katedraali-lehdessä

Kuva: Jani Laukkanen